*

Nicholas Kujala Ponnekasta opiskelijapolitiikkaa

Koulujen järjestyssäännöt tulevat menneisyydestä!

Opetushallituksen uudet ohjeet kännykän käytöstä kouluissa ovat odotetusti vanhanaikaisia. Helsingin Sanomat kirjoittaa artikkelissaan (16.2) otsikolla ”Puhelin viihdyttää tauoilla”, että opetushallituksen esityksessä koulujen järjestyssäännöistä voitaisiin rajoittaa puhelimen käyttöä tunneilla merkittävästi. Tämä esitys on pääasiallisesti hyvä, mutta perustelut ovat vanhanaikaiset, eikä uudistamisen halua löydy.

Artikkelissa viitataan useaan otteeseen kiusaamiseen ja siihen, että oppilaat käyttävät ”salaa” puhelimiaan välitunneilla, pahimmassa tapauksessa koulun vessassa. Milloin Suomessa ymmärretään puhelimen olevan osa nuorison elämää? OAJ on yhdessä opetushallituksen kanssa jo pitkään suhtautunut kriittisesti puhelinten käyttöä kohtaan kouluissa. Itse näen puhelimen tulevaisuuden työntekovälineenä. Opettajien pitäisi suuremmissa määrin käyttää puhelinta opetuksessa. Esimerkiksi Tammisaaressa on jo käytössä matematiikan opetuksessa puhelinsovellus, joka on johtanut kohonneisiin arvosanoihin peruskoulussa. Tämänlaisia kokeiluja tarvitaan Suomessa lisää.

Kouluissa on vuosikymmenien ajan kiusattu, ja kiusaamista vastaan täytyy aktiivisemmin toimia. Aikaisemmin kun ei käytetty puhelinta, lähetettiin luokassa lappuja kavereiden kesken, joihin pystyi kirjoittamaan sekä asiallista, että epäasiallista tekstiä. Puhelin on uusi foorumi tiedon jakamiselle, mutta OAJ:n ja Opetushallituksen tulee myös nähdä puhelinten hyvä puoli. On aika siirtyä moderniin aikaan, jossa puhelin ja elektroniikka ovat osa koulupäivää, kuten ne jo ovat osa oppilaiden elämää. Rohkeita uudistuksia, joissa sekä oppilaat, opettajat ja koko yhteiskunta hyötyvät tarvitaan. Nyt on aika lopettaa menneisyyteen tiirailu!

Helsingissä 22.2

Nicholas Kujala

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän jennitamminen kuva
Jenni Tamminen

US on muuten uutisoinut tästä jo jokin aika sitten: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/159737-koko-paivan...

Onko mielestäsi siis lainkaan tarvetta rajoittaa kännykän käyttöä koulussa? Mainitset blogissasi matikkasovelluksen. Miten muuten kännykät pitäisi mielestäsi ottaa mukaan opetukseen?

t. Jenni / US

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tutkimus osoittaa, että kännykkäkielto parantaa etenkin heikompien oppilaiden oppimista:

"Louis-Philippe Beland ja Richard Murphy tulivat ennen jälkeen -vertailuasetelmassaan lopputulokseen, jonka mukaan kännykkäkielto paransi 16-vuotiaiden oppilaiden koetuloksia 6,4 prosenttia. Tutkijoiden mukaan petraus vastaa noin viittä ylimääräistä koulupäivää vuodessa.

Merkittävintä kehitys oli ennen kieltoa heikosti pärjänneiden oppilaiden keskuudessa. Heidän arvosanansa paranivat kaksinkertaisesti verrattuna keskiverto-oppilaisiin. Myös erityisoppilaiden parissa kännykkäkielto tuotti erityisen hyviä tuloksia.

- Tämä antaa ymmärtää, että kännykän käytön rajoittaminen voisi olla edullinen keino vähentää oppimisen epätasa-arvoa, tutkimuksessa pohditaan."

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015051819715736_pr....

Käyttäjän nikikujala kuva
Nicholas Kujala

Projekti johon viittaan Tammisaaressa on tuottanut täysin päinvastaiset tulokset peruskoulun ylemmillä luokilla. Tapa, jolla opettajat käyttävät puhelimia osana opetusta, on vapauttanut huiman määrän aikaa heille auttaa niitä oppilaita, joilla on suuria vaikeuksia luokassa. Se antaa myös helpotuksia kun kokeita korjataan, ja suoraa tilastotietoa opettajalle koko luokan suorituksista, ja myös yksittäisten oppilaiden kehityksestä koko koulu-uran ajalta.

Kyseisen projektin applikaatiota on myös testattu ruotsissa, ja koska opettaja pystyy tietokoneella muokkaamaan sen sisältöä, niin sitä ei tarvitse rajata pelkästään matematiikkaan. Ruotsissa on myös kokeiltu samalla pohjalla muita luonnontieteellisiä aineita, mutta tämän päivän teknologia mahdollistaa myös valokuvien linkittämisen ja äänen nauhoittamisen tällaisille pohjille. Näin voisi myös hoitaa interaktiivisesti kieltenopetus, jossa puhuminen ja kuunteleminen on paljon olennaisempi osa kieltä (eikä riippuisi 100% opettajan kielenkäytön korrektisuuteen).

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Toimituksen poiminnat