*

Nicholas Kujala Ponnekasta opiskelijapolitiikkaa

Annetaan metrolle mahdollisuus

  • Annetaan metrolle mahdollisuus

Länsimetro on nyt ollut keskeinen osa Espoon joukkoliikennettä reilun viikon ajan. Ensimmäisen viikon aikana metro on kohdannut useita vastoinkäymisiä, varsinkin turva- ja ohjauslaitevikoja. Liityntäliikenteen ongelmat ovat konkretisoituneet.

Länsimetro on suurin joukkoliikennepoliittinen uudistus sitten Leppävaaran kaupunkiradan rakentamisen vuonna 2001. Metron rakentamisen yhteydessä bussireitit uudistettiin kokonaan. Pääsimme vihdoin eroon kaksinkertaisista linjanumeroista, kun Espoon linjat saivat uudet numerot (100-, 200-ja 500-linjat). Tämä helpottaa varsinkin pääkaupunkiseudun kuntarajojen yli matkaavien arkea, kun linjajärjestelmä on virtaviivaistettu. Bussit muuttuivat lähinnä rantaradan ja metron liityntälinjoiksi. Myös metron ja rantaradan yhdistävät linjat saivat vahvistuksia.

Mutta miksi metro herättää niin paljon negatiivisia reaktioita?

Todella lyhyessä ajassa ihmisten käsitys metrosta on muovautunut negatiiviseksi, lähinnä rakennusajan ongelmien takia. Metro on käytännössä toiminut melko hyvin viime marraskuusta lähtien. Viime viikon aikana ilmeni ongelmia, lähinnä vanhalla puolella, ja ne hoidettiin nopeasti turvallisuus huomioiden. Suurin muutos aikaisempaan on metron täyttyminen äärirajoilleen ruuhka-aikoina. Tämä on kaupungissa positiivinen ongelma. Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki, ja matkustamisen Suomen pääkaupungin keskustaan ruuhka-aikana on tapahduttava tehokkaasti. Tämä merkitsee täynnä olevia kulkuneuvoja. Rantaradalla on jo vuosikaudet ajettu täyteen ahdetuilla junilla, eikä kukaan ole ehdottanut rinnakkaisia bussilinjoja Turunväylälle korjaamaan tätä.

Liityntäliikenteeseen on tehtävä muutamia muutoksia välittömästi. Westendin ja Haukilahden alueet ovat jääneet pahasti joukkoliikennejärjestelmän ulkopuolelle, ja tehdyt uudistukset ovat vaikeuttaneet matkantekoa huomattavasti. Myös matka Espoon keskuksesta Tapiolaan on vaikeutunut, mikä vaikeuttaa Kuurinnityssä ja Kauniaisissa asuvien matkantekoa. Näiden alueiden lisäksi kaipaan suoraa bussilinjaa Espoonlahdesta Tapiolaan, viimeistään kun Tapiolan bussiterminaali on valmis. Tämä helpottaa painetta Matinkylässä, ja antaa mahdollisuuden kulkea Länsiväylän lähellä sijaitseviin kiinteistöihin moottoritien pysäkeiltä (esimerkiksi Mattlidenin koulukeskus ja Haukilahti).

Kokonaisuutta vaivaavia ongelmia on helppo vierittää länsimetron niskoille. Metron alkuvaiheet ovat olleet kaikkea muuta kuin helppoja, aina rakennusvaiheesta lähtien. Siksi meidän tulisi antaa metrolle toinen mahdollisuus. Korjataan liityntäliikenteen selvät ongelmat ja katsotaan rauhassa muutaman kuukauden ajan, miten hommat lähtevät rullaamaan. Viimeistään muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua nähdään, oliko metro vuosikymmenen fiasko vai lottovoitto.

Lähde: http://esbosfp.fi/2018/01/11/annetaan-metrolle-mahdollisuus/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Ensimmäisen viikon aikana metro on kohdannut useita vastoinkäymisiä"

Sanoisin mieluummin, että niitä vastoinkäymisiä ovat kohdanneet matkustajat. Ja siinä on kyllä perustetta negatiivisiin reaktioihin. Kuten myös kustannusylityksissä, aikataulujen viivästymisissä ja liityntäliikenteen ongelmissa. Kyllä metro on periaatteessa hyvä ja sujuva liikennemuoto, mutta ei voida painaa villaisella sitä, että tuollaisen lyhyen pätkän rakentamisessa ja käyttöönotossa on tuollainen määrä ongelmia alkaen niistä suunnitteluvirheeksi luettavista lyhyistä laitureista.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Metrosta ja sen ongelmista valittavat ihmiset, jotka eivät itse ole koskaan mitään vaativaa rakentaneet. Tällaisissa projekteissa menee aina ja moneen kertaan jotain pieleen. Pitkäjänteisyyttä ja malttia tarvitaan edelleen.

Metron historiassa on tehty toki laittomuuksia ja sutta eri tasoilla, mutta itämetro osoittaa, että ponnistus on ollut sen arvoinen. Hieno kulkuväline näin Hesankin kokoiseen tuppukylään arktisella vyöhykkeellä.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Onko olemassa vielä seurantaa siitä, montako yksityisautoa on jäänyt metron takia pois ruuhkaiselta länsiväylältä? Toki tilaa tulee jo pelkästään siitä, että bussit eivät enää tuki Ruoholahden päätä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Yhä useampi tähän asti bussilla liikkunut tulee siirtymään oman auton käyttöön.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Pääsimme vihdoin eroon kaksinkertaisista linjanumeroista, kun Espoon linjat saivat uudet numerot..."

Et voi olla tosissasi. Olisin hyväksynyt vaikka kolminkertaiset linjanumerot, jos vaihdoton bussiyhteys kotioveltaani Lapinrinteen pysäkille olisi säilynyt.

Toimituksen poiminnat